علاقه‌مندی تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی به فناوری اسکن چهره

علاقه‌مندی تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی به فناوری اسکن چهره
پس از معرفی ‌آیفون ۱۰ توسط اپل، بسیاری از بزرگان عرصه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند به استفاده از تکنولوژی‌های تشخیص چهره تمایل پیدا کرده‌اند. اپل مدتی پیش در جریان رویدادی از سه گوشی هوشمند جدید رونمایی کرد. آیفون‌های ۸ و ۸ پلاس همانند گذشته از تاچ‌آیدی برای هویت‌سنجی کاربران استفاده می‌کنند با این حال آیفون ۱۰ فاقد حسگر […]

پس از معرفی ‌آیفون ۱۰ توسط اپل، بسیاری از بزرگان عرصه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند به استفاده از تکنولوژی‌های تشخیص چهره تمایل پیدا کرده‌اند.

اپل مدتی پیش در جریان رویدادی از سه گوشی هوشمند جدید رونمایی کرد. آیفون‌های ۸ و ۸ پلاس همانند گذشته از تاچ‌آیدی برای هویت‌سنجی کاربران استفاده می‌کنند با این حال آیفون ۱۰ فاقد حسگر اثرانگشت بوده و به تکنولوژی موسوم به فیس‌آیدی (Face ID) مجهز شده است. طبق گزارش مینگ ‌چی کو، یکی از تحلیل‌گران نزدیک به سازندگان گوشی‌های اندرویدی، این شرکت‌ها به استفاده از تکنولوژی‌های 3D Sensing، همانند چیزی که در آیفون ۱۰ شاهد آن خواهیم بود گرایش پیدا کرده‌اند؛ بد نیست بدانید پیش از این، بزرگان دنیای اندروید به دنبال استفاده از حسگر‌های اثرانگشت در زیر نمایشگر بودند.

پیش از رونمایی آیفون ۱۰، بزرگان دنیای اندروید روی توسعه‌ی نهایی استفاده از فناوری تشخیص اثرانگشت اپتیکال تمرکز داشتند؛ چنین تکنولوژی امکان استفاده از حسگر اثرانگشت در نمایشگر گوشی را ممکن می‌سازد. طبق شایعات چند ماه اخیر، اپل نیز در حال توسعه‌ی راه‌حل مناسبی برای استفاده از یک تاچ‌آیدی با چنین تکنولوژی بوده است اما آیفون ۱۰ نشان داد که تشخیص چهره به کمک فیس‌آیدی اولویت اصلی این غول آمریکایی است.

face id

طبق اخبار منتشر شده در ماه گذشته‌ی میلادی، اپل پس از مشکلات پیش آمده در مسیر توسعه‌ی تاچ‌آیدی ادغام شده با نمایشگر، استفاده از 3D Sensing و فیس‌آیدی را برگزیده‌ است؛ اما از سوی دیگر گزارش‌های منتشر شده‌ی جدید حاکی از آن است که کوپرتینویی‌ها مدت‌ها به دنبال جایگزینی تاچ‌آیدی با فیس‌آیدی بوده‌‌اند. از این فناوری جدید علاوه بر استفاده در تشخیص چهره و قابلیت‌های امنیتی می‌توان برای جنبه‌های سرگرمی نظیر «انیموجی» استفاده کرد؛ قابلیت‌هایی که این فناوری در اختیار کاربر قرار می‌دهد برای توسعه‌ی واقعیت افزوده کلیدی و مهم هستند. مینگ چی کو معتقد است به دلیل پتانسیل‌های این فناوری، بزرگان دنیای اندروید دیر یا زود به استفاده از آن گرایش پیدا خواهند کرد.

تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی در حال کار روی محصولاتی در این اکوسیستم‌ هستند که بتوان از فناوری‌های شرکت‌هایی مانند کوالکام، هایمکس، اوربک و مانتیس ویژن در آن‌ها استفاده کرد؛ راه‌حل کوالکام و هایمکس به عنوان یک سیستم بالغ‌تر نسبت به رقبا در چند ماه اخیر مورد توجه بوده است. با فاصله‌ گرفتن برندهای سازنده‌ی گوشی از حسگرهای اثرانگشت و راه‌کارهای مرتبط با آن، مینگ چی کو معتقد است تعداد گوشی‌‌های عرضه‌ شده‌ی مبتنی بر 3D Sensing در دو تا سه سال آینده، حداقل دو برابر گوشی‌های بهره‌مند از حسگر‌های اپتیکال تشخیص اثرانگشت خواهد بود.

face id

یکی از نکاتی که باعث افزایش گرایش تولیدکنندگان بزرگ به فناوری 3D Sensing شده است، سازگاری آن با نمایشگر‌های ال‌سی‌دی است. تشخیص اثرانگشت از زیر نمایشگر، نیازمند پنل‌های اولد بوده که سهم اصلی بازار آن‌ها در اختیار سامسونگ است. در شرایط کنونی وضعیت تامین این پنل‌ها با میزان تقاضای ‌آن‌ها متناسب نیست و شاهد تاخیر در ارائه‌‌ی سفارشات هستیم.

تشخیص چهره

طبق گزارش کو، سامسونگ استفاده از سنسور تصویر کامپکت (CIS) را به جای استفاده از چینش «CIS و ساتع‌کننده‌ی مستقل نور» برگزیده است؛ این راه‌حل کره‌ای‌ها برای حسگر زیر نمایشگر به احتمال فراوان در گلکسی نوت ۹ به کار گرفته خواهد شد. پنل‌های اولد صلب استفاده شده توسط تولیدکنندگان چینی نیازمند سیستم «CIS و ساتع‌کننده‌ی مستقل نور» برای عملیاتی کردن این فناوری تشخیص اثرانگشت هستند با این وجود سامسونگ با در اختیار داشتن فناوری اختصاصی خود در ساخت پنل‌های قابل‌انعطاف اولد قادر به استفاده از طراحی بدون ساتع‌کننده‌ی مستقل است؛ بنابراین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند برای استفاده از حسگرهای تشخصی اثرانگشت اپتیکال در محصولاتشان به تامین‌کنندگانی همچون سینپتیکس و گودیکس وابسته خواهند بود.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد